♥ ♥WELCOME TO MY BLOG♥ ♥

♥ ^_^ WELCOME TO MY BLOG..TENKIU SI CANTEK & SI HENSEM BCOZ JALAN-JALAN DI BLOG IEZA ^_^ ♥

Tuesday, 24 May 2011

Rahsia Disebalik Keindahan Bunga ...

assalamualaikum w.b.t....
hiii korang sumer....
ape khabar? hope sume sihat-sihat selaloo...
heeee....saya pon alhamdulillah sihat jugak...
ni pon baru jew baek dr demam, batok, ngan selsema...
wahhhh...hampir seminggu saya x update entry nih....
huhuhu....tapi saya saluu jew blogwalking kat belog-belog korang...
singgah2 jap sambil2 baca entry korang sumer...
heeeee.....


okeh....balik2 pada tajuk entry saya...
bunga?? ade rahsia kew disebalik bunga tuh?
heeee...jom ramai2 baca info yang saya nak share ngan korang sumer...
hope korang ta kesah....:))



Setiap ciptaan Allah S.W.T mempunyai rahsia yang tersendiri yang kadang kala tidak diketahui dan tidak terfikir dek akal manusia. Begitu juga dengan tumbuh-tumbuhan, semuanya terdapat keunikannya yang tersendiri yang tidak sama dengan tumbuhan lain. Antaranya ialah:
Pokok Bunga Tahi Ayam
Pokok bunga tahi ayam atau dengan nama saintifiknya dikenali sebagai Lantana camara tidak asing lagi dalam kalangan masyarakat. Hal ini demikian kerana tumbuhan ini terkenal dengan baunya yang kurang menyenangkan.
Walau bagaimanapun, bunga tahi ayam boleh dikategorikan sebagai antara tumbuhan yang mempunyai bunga yang cantik dan menawan. Tumbuhan ini biasanya digunakan dalam perubatan herba.
Ekstrak daripada daun Lantana camara ini mengandungi antimicrobial, fungicidal, insecticidal dannematicidal.  Daunnya berkesan untuk mengurangkan bengkak akibat daripada infeksi kuman. Ini disebabkan oleh kandungan turpineol dan furfurol di dalamnya.
Turpineol merupakan sejenis minyak atsiri yang bersifat antiseptik yang boleh membunuh kuman. Manakala furfurol pula bersifat fungsida yang berkesan merawat penyakit kulit yang diakibatkan oleh kulat.
Cara rawatannya ialah dengan menampalkan daun bunga ini yang ditumbuk pada bahagian yang sakit. Selain itu, ia juga digunakan sebagai salah satu bahan untuk mengubati kanser, cacar air, demam campak, asma, ulcers, tekanan darah tinggi dan malaria.
Bunga Raya
Bunga ini dikenali sebagai Bunga Kebangsaan negara yang menjadi lambang kepada negara kita Malaysia. Bunga Raya dengan nama saintifiknya Hibiscus-rossa sinensis tidak ketinggalan dalam menyumbangkan khasiatnya yang tersendiri kepada manusia. Antara khasiatnya ialah :

• Dapat membantu pertumbuhan rambut, mengurangkan kelumumur dan meredakan uban, minyak semulajadi dalam bunga ini amat berguna sebagai pelicin rambut.
• Untuk kulit pula, minyak dari bunga raya baik untuk masalah selulit dan boleh menjadikan kulit berseri.
• Ekstrak bunga raya merah membantu melancarkan kitaran haid. Bunga ini juga berguna dan berkhasiat untuk menghilangkan batuk. Tumbuhan ini mengandungi sejenis lendir atau mucin yang memberikan rasa sejuk pada kerongkong dan rongga paru-paru. Selain itu, bunga raya juga mengandungi hebiscetin, satu bahan yang amat berkesan untuk meredakan batuk dan menghilangkan kahak. Pengidap akan mendapati lendir yang menganggu saluran pernafasannya akan dikeluarkan dalam jumlah yang banyak ketika batuk.
• Tumbuhan ini juga dipercayai dapat melancarkan sistem penghadaman
Cekur
Pokok cekur manis merupakan tumbuhan yang banyak terdapat di ASEAN. Terdapat bahagian pokok cekur manis yang boleh diambil untuk dijadikan makanan. Daun cekur manis sering diambil dan di peram/ jeruk dan dijadikan bahan masakan yang sungguh menyelerakan.
Ia merupakan sejenis tumbuhan herba yang mempunyai daun yang licin, berbentuk tirus, tersusun padat dalam pasangan yang bertentangan. Daunnya mempunyai sedikit aroma. Cekur tidak berbatang, mengeluarkan bunga berwarna putih-ungu. Akar atau rizomnya bercabang-cabang, beraroma dan isinya berwarna kuning oren. Antara khasiat cekur ialah :
• Ia dijadikan tonik untuk mengubati batuk kering dan bronchitis.
• Cekur juga boleh dijadikan losyen untuk merawat sakit mata, sakit tekak, bengkak, demam, sakit, dan sengal tulang.
• Daun cekur dikunyah untuk batuk dan sakit kerongkong
• Akar cekur adakalanya digunakan untuk merawat keracunan makanan, ulser mulut dan selsema.
• Ia juga digunakan untuk sakit kepala
• Rizom cekur digunakan sebagai tonik selepas bersalin bagi mengecutkan rahim, bahan untuk jamu bagi senak perut, membuang angin, sakit sendi serta melancarkan haid.
• Ia juga digunakan untuk melegakan batuk, mengurangkan bengkak dan dibuat bedak untuk merawat jerawat.
• Daunnya yang muda dimakan sebagai ulam atau dibuat kerabu.
• Rizomnya juga digunakan sebagai ramuan masakan.
Meskipun dalam zaman yang serba moden kini, tidak dapat dinafikan ramai yang lebih percaya dengan keberkesanan perubatan moden, namun begitu tidak kurang juga bilangan masyarakat yang masih percaya dengan keberkesanan perubatan tradisional iaitu dengan menggunakan tumbuh-tumbuhan herba (jamu).  
Memang tidak dapat dibandingkan bahawa perubatan modern mahupun perubatan tradisional mujarab 100% kerana masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan tersendiri. Semuanya bergantung kepada individu itu sendiri untuk memilih yang terbaik untuk dirinya...

tenkiu sebab sudi baca....kalo suke klik la LIKE yer..:))

2 comments:

fiq. said...

gud info, mcm2 kelebihan ade ye walaupon kenkadang ada bunga yang kita dok tak suka dan menjadi simbolik pada bau-bauan yang tidak menyenangkan --> mcm lantara cemara tu...

SuNsHiNe said...

huhuhu...tu la pasal...kadang2 kite sendiri x sedar bunga yg busuk tu la yg banyak kelebihan nya..:))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...