♥ ♥WELCOME TO MY BLOG♥ ♥

♥ ^_^ WELCOME TO MY BLOG..TENKIU SI CANTEK & SI HENSEM BCOZ JALAN-JALAN DI BLOG IEZA ^_^ ♥

Wednesday, 29 June 2011

Wordless Wednesday

assalamualaikum w.b.t




biar kan gambar yg berbicara...sebab arini ari WEDNESDAY....
hehehe.... >____<


p/s: tenkiu sebab sudi singgah cini...(^___^)

Sunday, 26 June 2011

Program Dakwah Wif Ibu Tunggal & Anak2 Yatim

assalamualaikum w.b.t
hiii korang sumer...ape cerita di pagi Isnin nih?
hehehe...hope korang sumer happy2 yer...
huuuu...bape ari da x update entry nih...


oke lahh..ecely arini saya nk masokkan pic2 program
yg saya wat Sabtu lepas..huhu....
program tuh kat Kampung Medan, PJ...
alhamdulillah..sumer nya berjalan lancar..huhuhu..
walaupun penat dr pagi hinnga ke malam, tapi saya bersyukur
sekurang-kurangnya berakhir dengan jaya nya...


alhamdulillah...owh yer kalo korang sumer teringin nak wat
program amal kat cini pon okeh...sbb owner persatuan nih sangat2
baek hati n senang beri kerjasama...kalo korang nk taw name persatuan nih
PERSATUAN RUMAH ANAK YATIM DAN IBU TUNGGAL KG. MEDAN
nnti korang cuba search kat google cnfrm kuar punya..
heheheehe....oke laahhhh...
nk upload pic banyak2 berjuta2 lemon..hahaha...
sila jangan nk muntah yer di sini...hehehee...:))





























p/s: okehhhh....setell sudaa upload gambar yg berjuta2 lemon nih...hehe...hope sumer terhibur yer..hehe...
tenkiu coz sudi jengah cini.. k daaa.. >___<








Thursday, 23 June 2011

Tips Cinta Suami Isteri.....

assalamualaikum w.b.t


hiii...selamat malam uollss....
ni saya nak share tips nih..hehe..,
tapi kan ecely tips nih tok suami and isteri jaa..haha...
tapi takpelaa...kita yg belum kahwin pon ley share gak kan...
hehehe....okeh lets go...huuu.. >__<



1. Cium tangan suami dan dahi isteri setiap kali sebelum berpisah ke tempat kerja masing-masing. 

2. Jika berpisah lebih dari sehari seperti untuk tugasan luar daerah, tambah rutin harian tadi dengan pelukan dan ciuman di bibir. 

3. Walau sesibuk mana sekali pun, luangkan masa untuk menelefon pasangan sekurang-kurangnya sekali walau sekadar untuk bertanya apa yang sedang dilakukan. 

4. Sentiasa ucapkan kata-kata sayang seperti I love you sepenuh hati sebelum keluar kemana-mana, menamatkan perbualan di telefon dan sebelum tidur. 

5. Sentiasa mencari peluang untuk makan tengah hari bersama kerana pastinya ia tiada gangguan anak-anak jika pada hari berkerja. 

6. Amalkan bertanya apa yang berlaku sepanjang hari selepas pulang dari kerja sebagai tanda mengambil berat dan memberi peluang pasangan meluahkan perasaan.

7. Luangkan masa untuk berbual tentang apa sahaja dari isu rumah tangga hinggalah politik semasa sebelum tidur. 

8. Mudah berbaik jika berlaku sebarang pertelingkahan, jangan biar berlarutan walau untuk satu jam sekali pun apatah lagi berhari-hari. 

9. Temani pasangan semasa menonton rancangan kegemaran mereka walau sambil membaca akhbar misalnya kerana apa yang penting ada berada disisi. 

10. Jangan sesekali berpisah tempat tidur walau anak sudah berderet atau usia sudah meningkat kerana ia adalah salah satu amalan penting untuk mengeratkan kasih sayang. 

11. Amalkan sembahyang berjemaah semasa di rumah, berdoa bersama serta bersalam-salaman selepasnya. 

12. Biasakan bergilir gelas atau pinggan semasa makan serta tidak segan atau geli untuk menghabiskan makanan atau minuman isteri atau suami. 

13. Sesekali buatlah kejutan seperti membeli hadiah atau kad untuk peristiwa tertentu, memakai pakaian dalam yang seksi atau apa sahaja yang anda tahu pasangan pasti menyukainya. 

14. Senda gurau dalam rumah tangga amat penting, ceritalah sesuatu yang kelakar, teka teki atau apa sahaja yang membolehkan anda ketawa bersama. 

15. Sentiasa kenang pengorbanan masing-masing seperti susah payah isteri melahirkan anak dan suami yang berkerja keras menyara keluarga. 

16. Sesekali tukar gaya penampilan agar ada kelainan serta untuk mengelakkan pasangan merasa jemu. 

17. Apa sahaja masalah yang timbul, berterus terang dan berbincang bersama untuk menyelesaikannya. 

18. Sentiasa menyimpan tekad untuk menjadi suami/isteri yang baik dalam rumah tangga bahagia kerana fikiran positif akan memudahkan anda mencapai matlamat tersebut. 

19. Jika amalan-amalan di atas tidak pernah dilakukan sehingga anda membacanya hari ini, jadikanlah ia sebagai titik permulaan untuk melakukannya tanpa rasa ragu dan malu.


p/s: tenkiu sebab sudi baca..hehe..kalo suka klik LIKE yer uollss...heee...(^___^)



Tuesday, 21 June 2011

Alhamdulillah....Follower Bertambah

assalamualaikum w.b.t


ello sayang-sayang sekalian....
hehehe...uollss sumer sihat x nih?
heeee...ecely mate nih sangat-sangat mengantuk
tapi bila bukak jew belog tengok-tengok follower dah bertambah...
huhuhu...sangat-sangat gembira...
walaupun sekadar 100 tapi da wat saya hepi kok...


hahaha...ni sumer berkat dari segmen ZIPPO...
uhuhu..tenkiu so muchh yer.....
kalo uollss nk join segmen nih still sempat ag rase nyer...
ag pon nih bukan lah contest pon...
juz segmen blogwalking secara besar-besaran...
nah...MEH KLIK CINI tok taw sal segmen nih...


huhuhu..k laaa nk pi rehat jap...
sangat penat okeh bru lik dr class...
hurmm..nanti ada mase saya update entry ag yer...
k daaaa....




huhuhu...saje nk letak pic gedixx nih..hehe...ecely miss mr.bua ati saya nih...
hahahaa.....♥ ♥




p/s: tenkiu sudi baca...kalo suke klik LIKE YER..HEHE...:))

Sunday, 19 June 2011

" BLOG WALKING BESAR-BESARAN !! "

assalamualaikum w.b.t...


hiii uollss sumer...
td kan saya saja2 dok bukak belog..
sekali dpt satu komen dr ZIPPO...
dia ade wat segmen blog walking secara besar-besaran...
huhuhu..cam best jaa...
so saya pon dengan merajinkan diri terus nk join segmen nih...
senang jaaa...jom2...heee...


mula-mula kita kena wat camni taw...





nampak kan pic nih? okeh kalo uollss sumer nk join..uollss kena
letak dulu pic nih kat entry uollss okeh...then uollss kena letak kan link entry
ZIPPO kat entry uollss...huhu..kalo nk taw link nyer uollss KLIK CINI MEH..


okeh...now saya nk bercerita tentang belog saya plak...huhu...
ecely belog saya simple jaaa...nk kate menarik tuh x taw la plak..
sebab bagi saya kalo dah ade follower and ade orang sudi singgah pon saya
dah cukupppp berbesar hati..tenkiu sangat-sangat kat uollss sumer....


kat dalam belog saya, saya salu post kan entry-entry cam motivasi kew,
tips-tips kew, kadang-kadang saya salu post kan tazkirah gak..huhu...
bukan saya nk bajet alim tapi x salah kan kalo saya sharing-sharing input yang ade..
huhuhu...hope uollss sumer ley terima laa..kalo ade yg x betol hope boley ditegur..
saya okeh jaa...hihihi....and yang palingggg pentingg saya sukaaa sangat-sangat
wat entry tentang pic-pic saya time kua jenjalan...huhuhu....itu yang palingg beshh...
hehehehee....sebab saya sukaaa sangat-sangat berposing...hehehe...


okey lahhh..saya rase dah panjang berjela nih saya dok membebel sakan sal belog saya..
huhuhu...senang kate kalo uollss nak join segmen nih TEKAN CINI TAW !!!


owhhh yer...saya nak tag kengkawan japp tok join segmen nih..:
1) NELLY
2) VANILLA ICE
3) HONEYBUNNY


p/s: tenkiu sebab sudi bace..hehe..kalo suka meh ler ramai2 tekan LIKE..hehe...(^___^)

Friday, 17 June 2011

9 Hubungan Yang Tak Mampu Bertahan...

assalamualaikum w.b.t...
hiii uollss sumer...
salam Jumaat dari saya yer..
semoga arini lebih bermakna dari sebelum-sebelumnya....


okey laa...now saya nk share cket tips2 ngan uollss sumer...
hope uollss sumer enjoy yer...:)



1. Menipu
Menipu adalah "pembunuh" utama dalam sebuah perhubungan. Ia umpama ledakan gunung berapi yang meletus hebat. Ada yang menipu untuk "menyelamatkan" sebuah perhubungan, namun mereka tidak mahu hati pasangan terluka. Sesetengah orang tidak dapat menerima bahawa hati mereka telah dipermainkan.

2. Harapan / Kebebasan
Ada pasangan meletakkan harapan yang sangat tinggi kepada pasangannya malah mereka bergantung penuh kepada pasangan. Ada lelaki menyukai hal ini tetapi ada juga yang sebaliknya. Di sinilah timbulnya konflik yang mungkin menyebabkan hubungan terputus di tengah jalan. Ada pula lelaki yang inginkan kebebasan, tetapi dikongkong. Hal-hal beginilah membuatkan perhubungan tersekat.

3. Terlalu Memikirkan Aspek Perkahwinan
Perhubungan yang sihat biasanya berlangsung dalam suasana yang sangat harmonis. Ia perlu diisi dengan kasih sayang dan sikap saling memahami. Bila semua ini ada barulah perhubungan boleh sampai ke peringkat serius. Tapi sesetengah wanita, yang baru saja berkenalan terus saja mengharap akan ia berakhir dengan perkahwinan. Mereka takut jika perhubungan dijalinkan hanya sia-sia sahaja. Jadi kalau timbulnya konflik ini, perhubungan boleh menjadi putus.

4. Mengungkit Hal Yang Lalu
Menjadi kepantangan bagi sesetengah orang untuk mengungkit hal-hal yang lepas. Apatah lagi jika mengungkit akan kekasih lama. Belajarlah dari kesilapan, jangan mengungkit kisah lalu kalau anda sayangkan perhubungan.

5. Berbeza Pendapat
Dalam menjalin sebuah perhubungan, perbezaan pendapat memang sering terjadi. Kita mempunyai idea yang berbeza dengan pasangan dan hal-hal inilah yang membuatkan pasangan sering berbalah. Ada yang mempunyai cita-cita tetapi tidak dapat ditunaikan hanya kerana pasangan tidak mengizinkan. Itu adalah antara perkara yang boleh membantutkan sesebuah perhubungan.

6. Status Yang Tinggi
Ada sesetengah pasangan sangat gembira dengan perhubungan yang dijalinkan. Mereka sangat bahagia namun ada sesetengahnya begitu mementingkan status diri. Mereka memilih pasangan yang dirasakan sangat sesuai dengan diri mereka.

7. Hal-hal Yang Menyakitkan Hati
Ada perkara yang dibuat oleh pasangan memang menyakitkan hati. Malah sanggup melakukan hal-hal bodoh semata-mata mahu menyakiti hati orang lain. Jadi kalau inilah yang terjadi, hubungan anda pasti tidak akan bertahan lama.

8. Kehidupan Yang Sangat Mendesak
Ada sesetengah pasangan memang suka menyusahkan pasangannya. Mereka sering memberikan masalah dengan membuat pelbagai perkara hingga ia menyakiti hati pasangan. Kehidupan yang sangat terdesak ini adakalanya membuatkan perhubungan tidak berlangsung dengan baik.

9. Kawan-kawan dan Keluarga
Tidak mustahil, kawan-kawan dan keluarga juga boleh membuatkan sebuah perhubungan menjadi tidak stabil. Pengaruh dari kawan-kawan dan keluarga boleh mempengaruhi keputusan. Jangan salah sangka, orang yang anda sayang pun boleh terlepas dari tangan jika keluarganya tidak menyukai anda.

okeh....da setel bace?? huhu..so pasni kita sumer boleh la perbaiki hubungan kita
ngan pasangan masing-masing yer...hope sumer nya berjalan dengan baik dan berakhir
dengan kebahagiaan...aminnn...




p/s: tenkiu sebab sudi bace...hehe....(^__^)

Thursday, 16 June 2011

Kembalilah Tersenyum...:)

assalamualaikum w.b.t.
Beruntung sungguh menjadi seorang Muslim. Setiap gerak tingkah sentiasa ada pedomannya. Walau perkara yang amat kecil jika dipandang, namun hati tetap senang dengan setiap landasan yang diberikan. Islam agama yang menyentuh keseluruhan kehidupan.
Rukun Iman yang enam sudah kita ketahui dan perlu diyakinkan. Menarik untuk perkara yang keenam iaitu percaya kepada Qada dan Qadar atau dengan kata lain percaya kepada apa yang Allah tentukan.
Hidup memang ada cabaran. Terutamanya kepada orang yang beriman. Pasti akan diuji.
Firman Allah:
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: " Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? (al-Ankabut, Ayat 2
 
Ini adalah sunnatullah, ini ketetapan Allah yang perlu diterima. Walau bagaimanapun, seseorang yang diuji sepatutnya perlu tabah dengan sebarang ujian. Kemiskinan, kekayaan, kesakitan, kehilangan harta benda, kematian dan sebagainya kerana Allah lebih berhak terhadap diri kita. Semua adalah pinjaman.
Yakinlah kita bahawa Allah Maha Mengetahui dan Maha Penyayang. Semestinya Dia tidak akan membebankan hamba-Nya dengan ujian yang tidak mampu dipikul oleh hamba-Nya. Pasti tidak! Tuhan yang Maha Mengetahui tahap keimanan kita dan kesanggupan yang ada pada kita, pasti menguji dengan tahap yang sesuai dengan Iman masing-masing.
Firman Allah:
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir." (al-Baqarah, Ayat 286)
 
jangan lah kita bersedih kerana setiap ujian yang Allah berikan kepada kita kerana Allah masih sayangkan kita..dan kita semua ingatlah bahawa Allah tidak akan menguji setiap hambanya diluar kemampuan hambanya itu...sekian wasalam... >__<

p/s: tenkiu sebab sudi jengah entry saya n bace...(^__^)

Wednesday, 15 June 2011

Wordless Wednesday

assalamualaikum w.b.t...




biarkan gambar yang bercerita... sebab arini hari WEDNESDAY


P/S: tenkiu sebab sudi jengah entry nih..:)

Jalan Menuju Kebahagiaan..♥ ♥

assalamualaikum w.b.t
hii korang...arini saya baru ade masa nak mengupdate entry nih..
woooo..saya sgt2 bzzz lorh...huhu..
eseimen berlambak-lambak..
and banyak nak kena anta dalam mggu nih jugak..huhu


so arini saya nak berkongsi cket ngan korang sumer...
meh cini meh..datang cini jengah entry saya...
baru taw ape yg saya nak share..
hahahaaha....ayat x bole blah toiii...
heeeee....>___<


arini nak share sal kebahagiaan..
jalan menuju kebahagiaan...huhuhu...
~~~~

Musibah seringkali ditakrifkan sebagai ujian, bencana, atau balasan daripada Allah SWT. Pelbagai bentuk musibah berlaku seperti kehilangan orang yang disayangi, kemusnahan harta benda, keruntuhan rumahtangga, kegagalan dalam perencanaan atau sebagainya. Impak daripada musibah ini boleh merubah situasi seseorang bergantung kepada tahap penerimaan mereka.


Sekiranya diterima secara positif, maka musibah dapat memberi kesan yang baik. Akan tetapi sekiranya individu yang ditimpa musibah mengambil peristiwa itu secara negatif maka ia boleh jadi membawa kehancuran yang merugikan. Oleh itu, kita seharusnya mendalami situasi musibah itu supaya ia dapat membawa kesejahteraan.
Apakah yang harus kita lakukan apabila ditimpa masalah atau musibah ? Apakah dengan merasa sedih, keluh kesah dan membinasakan diri sendiri dapat menyelesaikan sesuatu perkara. Jawapannya adalah dengan kembali kepada Allah.Ketahuilah dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang.Firman Allah SWT :
"Tiada sesuatu musibah yang menimpa seseorang kecuali dengan izinNya.. Dan barangsiapa yg beriman kepada Allah nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya..."( At-Taghabun:11).
Kita seharusnya redha dengan apa yang berlaku kerana ia merupakan qada dan qadar daripada Allah. Seharusnya seseorang yang beriman tidak boleh mengatakan Allah itu tidak adil semata-mata kerana musibah yang menimpa dirinya begitu pedih untuk ditanggung. Kita tidak berhak untuk memilih dugaan atau musibah itu sesuai dengan kehendak kita.
Ini kerana Allah Maha Mengetahui atas tiap-tiap sesuatu. Allah berfirman di dalam surah Al-Baqarah ayat 216 yg bermaksud:.
"...Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi(pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.".
Apabila Allah menimpakan musibah kepada kita, itu sebenarnya tanda Allah kasih kepada kita. Ia juga merupakan suatu ujian penilaian keimanan diri, sejauh mana kita benar-benar beriman atau keimanan kita begitu nipis sehingga hanya dengan sedikit dugaan, hati kita berubah.Cuba renungkan firman Allah ini:
"Dan, sungguh akan kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar." (Al-Baqarah:155).
Setiap manusia mempunyai titik tolak dalam kehidupannya. Maka apabila ditimpa musibah eloklah kita iktikadkan dalam hati, bahawa inilah titik permulaan dalam hidup kita. Barangkali musibah yang melanda merupakan suatu isyarat daripada Allah untuk kita bermuhasabah diri bagi membuat perubahan. Ringkasnya apa yang telah berlaku itu mempunyai hikmah yang harus di nilai. Kita harus memperbanyakkan beristighfar, membaca selalu innalillahhiwainnailaihirajiuun dan sebagainya.
Disamping itu, jadikan Alquran, sebagai teman. Berdoalah kepada Allah untuk memohon bantuan, dan diberikan keringanan dalam urusan. Firman Allah dalam surah Al-Mukmin ayat 60 yg bermaksud:
"Berdoalah kamu kepadaKu, nescaya akan aku perkenankan bagimu".
Bagi mengelakkan kita dari terus mengingati situasi sedih yang dihadapi maka kita hendaklah melakukan pelbagai aktiviti yang bermanfaat seperti melibatkan diri dengan aktiviti masyarakat, menghadiri ceramah, mengunjungi saudara mara dan sebagainya. Seterusnya kita hendaklahbertawakkal kepada Allah setiap masa dalam apa jua keadaan.Firman Allah dlm surah Al-Maidah ayat 23:
"...dan hanya kepada Allah lah hendaknya kamu bertawakkal jika kamu benar-benar beriman".
Jangan lupa mengadu kepada Allah sekiranya hidup seringkali ditimpa kegelisahan dan kesempitan. Maka ucaplah Hasbunallah Wanikmal Wakil yang bermaksud :, Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung.
"Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira.".(Az-Zumar:10).
Sebagai kesimpulannya, tiada masalah tanpa penyelesaiannya. Kita harus mengkaji dan meneliti, sebagaimana setiap penyakit mempunyai penawarnya. Anggaplah musibah itu sebagai tiket untuk mendekati Allah dan sebagai jalan menuju bahagia. Ingatlah janji Allah di dalam surah Al-Insyirah bahawa sesudah kesulitan ada kemudahan.

p/s: tenkiu sebab sudi baca..kalo sukaa meh la klik LIKE yer...(#___#)

Saturday, 11 June 2011

KLCC Part Ke-2...(◕‿◕✿)

assalamualaikum w.b.t..


meh tengok posing kami di KLCC tok ari kedua..
hehehe...(^___*)










 












huhuhuhuhu.....nie lagi banyak okeh pic2 tok part kedua..hehe..so, korang sumer sila jangan muntah okeh..haha...


p/s: tenkiu sebab jengah entry saya..hehehe..(^___^)

Thursday, 9 June 2011

Bersabar Atas Kehilangan

assalamualaikum w.b.t....


arini saya nak share cket ngan uollss sumer...
huhu..hope uollss sumer puas ati ngan entry saya arini..
hehe..bukan ape..da lame x update jadi ngek ngok jap...
hahaha... 
>____<



Dalam mengharungi perjalanan hidup di dunia ini, pasti ada cabaran serta dugaan yang harus kita hadapi.. Ujian kehilangan harta benda, ahli keluarga serta para sahabat merupakan antara ujian yang sangat berat untuk ditanggung, apatah lagi jika tiada sesiapa di sisi untuk sama-sama menemani kita menempuh ujian ini..


Bagi orang yang beriman, kehilangan sesuatu yang disayangi merupakan sesuatu yang akan diberikan ganjaran yang besar, lebih-lebih lagi jika ianya disertai dengan sabar dan redha..

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 155 hingga 157 menerangkan perihal mereka ketika mana ditimpa ujian seperti ini.. Kalimah "Innaa lillahi wa innaa ilaihi raaji'uun" menjadi pengubat hati mereka.. Tidak hairanlah jika Allah menjanjikan kepada mereka selawat dan rahmat serta menyifatkan mereka sebagai orang yang mendapat petunjuk..
Namun ini bukanlah bererti penghujung hidup buat individu yang beriman akan kewujudan hari akhirat.. Mereka yakin, jika bahagian mereka dikurangkan di dunia, mereka pasti akan dilebihkan ganjaran di akhirat kelak..
Tidak seperti orang yang tidak beriman yang merasakan ianya adalah titik penamat kepada kehidupan di dunia.. Hati mereka akan memberontak dan membenci seluruh kehidupan mereka serta menganggapnya sebagai sia-sia.. Sebagai natijahnya, kehidupan mereka akan dilalui dengan melakukan perkara-perkara yang terkutuk, dan lebih parah lagi jika diakhiri dengan perbuatan bunuh diri..
"Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, Kami (Allah) akan tempatkan mereka dalam mahligai-mahligai di syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya. Itulah balasan sebaik-baiknya bagi orang-orang yang beramal soleh itu"...(
Surah  Al-Ankabuut: 58).
Untungnya orang beriman.. Sehingga Nabi pun takjub dengan perihal orang mukmin.. "Aku takjub dengan perihal orang yang beriman.. Semuanya ada kebaikan.. Tidak ada suatu kebaikan pun kecuali ianya untuk orang yang beriman.. Apabila diberikan sesuatu nikmat, dia akan bersyukur.. Maka itu baik baginya.. Apabila diuji dengan suatu ujian, dia akan bersabar.. Maka itu juga baik baginya.." Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Muslim.
Doa dan zikir.. Itulah pengubat hati mukmin dikala lara.. Allah akan bersama orang mukmin yang sabar dan redha.. Kehilangan sesuatu yang disayangi sedikit pun tidak memberi kesan kepada iman mereka terhadap Allah.. Malah kadangkala bertambah-tambah pula iman dan taqwanya.. Baginya harta di dunia ini terlalu sedikit dan tidak bernilai jika hendak dibandingkan dengan nikmat di akhirat kelak..
Segala khazanah langit dan bumi ini milik Allah.. Dia mengurniakan kepada sesiapa yang dikehendakinya dan merampas semula dari siapa yang dikehendakinya.. Jika orang kafir di muka bumi ini pun diberi kekayaan yang melimpah ruah, apatah lagi hamba-Nya yang beriman dan bersabar atas ujian-Nya..
Tidak mustahil bagi Allah untuk menggantikan kehilangan harta kita dengan perkara yang lebih baik dan lebih besar nilainya.. Cuma yang menjadi misteri sekarang adalah bilakah waktunya.. Sama ada di dunia yang bersifat sementara ini, ataupun di akhirat yang tiada penghujungnya nanti.. Sebagai individu yang cerdik, pertimbangkanlah.. Mana satukah yang lebih menguntungkan =)
Wahai mukmin.. Bersabarlah.. Tenangkanlah diri.. Pupuklah sifat redha di hati.. Semoga Allah beri kita kekuatan diri dan ketabahan jiwa dalam menelusuri rasa kehambaan sepanjang perjalanan hidup ini.. Semoga bermanfaat..


p/s: okeh laaaa..da setel da tok entry kali nih...huhu...(^__^)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...