♥ ♥WELCOME TO MY BLOG♥ ♥

♥ ^_^ WELCOME TO MY BLOG..TENKIU SI CANTEK & SI HENSEM BCOZ JALAN-JALAN DI BLOG IEZA ^_^ ♥

Thursday, 28 April 2011

keSaN ZiKiR teRhaDaP 0taK......

assalamualaikum w.b.t
hiiiii korg sumer...watper tuh??
bila nk tido nih?? da malam kan....hehehe..
saya sat gi baru la tido...
bajet nk post satu dua entry ag kot...hukhukhuk...
heeee..xlaa..lagipon arini saya sempat post satu entry jew...
huhuhu..cam x best la plak an..
tengok rakan2 blogger yang laen satu ary ntah bape entry la yg dorg post...
siyes jeles..huhu..jeles bukan bermakna sya dengki okeh...
but saya epy plus bangga taw dowg pat wat entry banyak2 dlm satu ari..
banyak toii idea dorg..sya?? hehehe...otak sya agak tepu laa..
hahaahahha...tu yg terkembab-kembab wat entry baru...
ngehngehngeh....kalo x mesty laju jew kan??
hahaha..yo lah tue...hiiii....


okeh3...skang saya nk discuss lik tajuk entry saya...
huhu..ecely, tadi saya ade bukak link i luv islam taw...
then saya ade jumpa satu artikel nih...
bg saya laa...artikel nih bagus kot tok kite sumer...x gitu uollss??
heeeee...yelaa...benda yang baek kan?? ape salah nyer kalo dikongsi bersama...
huhuhu...tapi kalo uollss sumer x suka xpelaa....
huhuhu..but, saya tetap nk publish gakk...heee...
namo mara-mara taw..nnti cepat tua laa...
(^_^)


***** ini artikel nya *****



Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna.
Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain.
Semua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.
Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Allah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif.
Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut.
Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik.
Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif.
Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan.
Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak begini.
Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.
Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993.
Satu kajian yang dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar.
Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda.
Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan.
Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks.
Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkataan yang sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain.
Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama.
Ini sekali gus membuktikan secara saintifik bahawa perkataan yang diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecergasan otak dan menambah kemampuannya.
Oleh itu, saudara-saudaraku se-Islam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya.
Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya.

oke la kawan2 sumer...mulai arini kite sumer kena rajin2 taw berzikir..
bukan ape, kalo kite rajin berzikir, besar manfaat nyer..
bukan sahaja bagus untuk otak kite bahkan kite sumer dapat
ganjaran drpd Allah SWT.....
oke laa...renung-renungkan dan selamat beramal..heee..:)


p/s: tenkiu sebab sudi bace..kalo korang suke klik laa LIKE yer..hehe..^_^

6 comments:

nelly said...

Really ? Nice info ...
kena buat hari2 ni ~

insyaAllah

SuNsHiNe said...

yupss...hehe..tula..kdg2 kite sndri xpasan kan? meh kite ramai2 try oke..=)

MiSzy DiaN said...

salam dear..
link tu da da cuma belum publish lg..
maaf lmbt ya..
nati saya bg feedback gak :)
jgn risau.. :)

man said...

memberi ketenangan jiwa

SuNsHiNe said...

miszy dian: hehehe..yeka??egt xdapt tdi..yela baru 1st tyme join..hehe..btw thnx darL...;)

SuNsHiNe said...

man: huhu..yupss..dats rite..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...